Pomoc psychologiczna w zasięgu telefonu. Nowa kampania Ministerstwa Cyfryzacji

Data publikacji: 2025.11.14

Są takie numery telefonu, które warto znać na pamięć. Bo mogą się przydać, gdy emocje przytłaczają, a codzienność staje się zbyt trudna. Linia 116 123 to wsparcie psychologiczne dla osób dorosłych, a 116 111 – dla dzieci i młodzieży. Z obu usług można korzystać anonimowo, bezpłatnie, przez całą dobę. Przypomina o tym Ministerstwo Cyfryzacji w swojej najnowszej kampanii.

Działania promocyjne ruszyły pod koniec października i potrwają do 24 listopada 2025. Celem jest pokazanie, że nikt nie musi zostawać ze swoimi problemami sam, a pomoc psychologiczna jest w zasięgu ręki. Wystarczy zadzwonić, napisać na czacie albo wysłać wiadomość przez formularz kontaktowy.

Gdzie konkretnie szukać wsparcia?

Pomoc dla osób dorosłych

  • Nr tel. 116 123
  • Platforma 116sos.pl (czat i formularz kontaktowy)
  • Projekt realizują Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i NASK

Pomoc dla dzieci i młodzieży

  • Nr tel. 116 111
  • Platforma 116111.pl (czat i formularz kontaktowy)
  • Projekt realizuje Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

 

Dwa smartfony wyświetlające informacje o numerach pomocowych 116 123 i 116 111
Źródło grafiki: Ministerstwo Cyfryzacji

 

„Chcemy, by każdy – niezależnie od wieku – wiedział, że pomoc psychologiczna jest dostępna, bezpłatna i anonimowa. Numery telefonu 116 111 i 116 123 to wsparcie dla tych, którzy czują się zagubieni. Naszym obowiązkiem jest nie tylko tworzenie bezpiecznych narzędzi cyfrowych i telekomunikacyjnych, ale też budowanie świadomości, że technologia może łączyć ludzi. Bo po jej drugiej stronie czeka ktoś, kto naprawdę wysłucha i może pomóc” – mówi Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji.

Wspólne działanie na rzecz wsparcia psychicznego

Eksperci podkreślają, że zapewnienie emocjonalnego wsparcia online staje się dziś niezbędne.

„W NASK wierzymy, że nowe technologie powinny służyć człowiekowi: ułatwiać życie, przełamywać bariery i budować dostępność. Media społecznościowe czy twórcy cyfrowi to dziś gwarancja dotarcia do szerokiego grona odbiorców z naszym przekazem o tym, że pomoc dostępna jest przez telefon i przez internet” – tłumaczy Katarzyna Skowyra z NASK, kierowniczka projektu 116sos.pl.

Z kolei przedstawiciele Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę zwracają uwagę, że młodzi ludzie potrzebują języka, który do nich przemawia.

„Każdego dnia i nocy kontaktują się z nami dzieci i nastolatki, które czują się przytłoczone albo samotne, doświadczają innych trudnych emocji. Czasem wystarczy jedna rozmowa, by poczuli, że nie są sami, że są dorośli, którzy udzielą im wsparcia. Zależy nam, by hasło „Z nami możesz porozmawiać o wszystkim” docierało do jak najszerszej grupy młodych ludzi. I żeby wiedzieli, że nie muszą czekać do momentu kryzysowego, by się z nami skontaktować. Dzięki tej kampanii więcej młodych osób dowie się, że pomoc jest dostępna. Wystarczy zrobić pierwszy krok” – podkreśla Katarzyna Talacha, psycholożka i koordynatorka zespołu konsultantów z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Współpraca z influencerami

W kampanię zaangażowano twórców internetowych, którzy potrafią mówić o emocjach w sposób autentyczny i bliski swoim odbiorcom.

Promocję numeru 116 123 wesprze Rafał Gębura (@rafal_gebura), dziennikarz i autor rozmów „7 metrów pod ziemią”. Będzie zachęcać dorosłych, aby w trudnych chwilach sięgali po profesjonalne wsparcie.

Zobacz rolkę Rafała Gębury na Instagramie

Numer 116 111 będzie  z kolei promował JASPER (@jasperrr55), popularny twórca na TikToku, który w szczery sposób rozmawia z młodymi o swojej codzienności.

Oprócz tego kampania dla młodzieży pojawi się m.in. na TikToku, Snapchacie, Discordzie, Twitchu i Pintereście, a kampania dla dorosłych – na Facebooku, Instagramie, w serwisie YouTube oraz największych portalach informacyjnych i lifestylowych (m.in. Onet, WP, Interia, Gazeta.pl, Medonet).

Pomoc na wyciągnięcie ręki

Kampania wpisuje się w szersze działania Ministerstwa Cyfryzacji na rzecz zdrowia psychicznego w sieci, w tym w inicjatywę „Włącz Szacunek. Wyłącz hejt”, poświęconą przeciwdziałaniu cyberprzemocy.

Kampania jest realizowana na podstawie art. 165 ustawy Prawo komunikacji elektronicznej, który zobowiązuje ministra cyfryzacji do działań zwiększających świadomość społeczną i wiedzę na temat numerów przeznaczonych do świadczenia usług o walorze społecznym, takich jak 116 123 i 116 111.

Pozostałe aktualności

Podsumowanie październikowych działań na platformie 116sos.pl
Data publikacji: 14.11.2025
Wrzesień na platformie 116sos.pl: dowiedz się więcej o naszej pracy
Data publikacji: 06.10.2025
Pracowity sierpień dla zespołu 116sos.pl
Data publikacji: 08.09.2025
W lipcu 2025 otrzymaliśmy 2447 wiadomości od osób w kryzysie
Data publikacji: 11.08.2025
Jak pomagaliśmy osobom w kryzysie w czerwcu 2025
Data publikacji: 04.07.2025
Więcej aktualności