Pytania i odpowiedzi

Znajdź odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Każdy, kto:

  • przeżywa kryzys emocjonalny i nie wie jak sobie z nim poradzić,
  • chce porozmawiać o trudnościach, których doświadcza,
  • ma poczucie, że znajduje się w sytuacji bez wyjścia i potrzebuje wsparcia psychologicznego,
  • zna kogoś, kto potrzebuje pomocy,
  • szuka bezpłatnego miejsca pomocowego w swojej okolicy,
  • chce wiedzieć więcej o zdrowiu psychicznym.

Nasi konsultanci i konsultantki udzielają wsparcia osobom dorosłym. Jeśli masz mniej niż 18 lat, zachęcamy Cię do kontaktu z organizacjami, które specjalizują się w pomaganiu dzieciom i młodzieży. Ich oferta będzie lepiej dopasowana do Twoich potrzeb.

Sprawdź, gdzie warto się zgłosić

Zawsze, gdy tego potrzebujesz.

Telefon 116 123 działa codziennie, przez całą dobę (również nocą, w weekendy i święta). Na rozmowę warto wybrać w miarę możliwości odpowiednią chwilę i miejsce, aby czuć się bezpiecznie i zachować prywatność.

Jeśli linia jest zajęta i nie możesz się do nas dodzwonić, wyślij wiadomość przez formularz online. Staramy się odpisywać tak szybko, jak to możliwe, zazwyczaj w ciągu 48 godzin. Czas odpowiedzi zależy od liczby wszystkich zgłoszeń, które do nas trafiają.

Możesz również skorzystać z czatu dostępnego 24/7.

Ty decydujesz. Każdy z nas jest inny. Są osoby, które preferują rozmowy przez telefon oraz takie, które wolą podzielić się swoimi problemami w formie pisemnej. Zastanów się, czego potrzebujesz i wybierz formę kontaktu odpowiednią dla Ciebie.

Jeśli masz słaby zasięg w telefonie lub problemy z jakością sieci, może to utrudnić lub uniemożliwić rozmowę z konsultantem. Spróbuj wtedy w miarę możliwości połączyć się z miejsca, gdzie jest lepszy zasięg. Jeśli to nie pomoże, skorzystaj z formularza online.

Tak. Nasza pomoc jest w całości bezpłatna. Gdy dzwonisz pod numer 116 123, operator nie naliczy żadnych opłat. Konsultacje online są również bezpłatne.

Tak. Nasza rozmowa i korespondencja są poufne.

Działania podejmowane przez konsultantki i konsultantów bazują na poszanowaniu prywatności i dyskrecji. Wszystkie informacje uzyskane podczas kontaktu z Tobą będą traktowane jako poufne.

Wyjątkiem są sytuacje realnego zagrożenia czyjegoś zdrowia lub życia. Kontaktujemy się wtedy ze służbami, które zadbają o bezpieczeństwo danej osoby.

Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Nie. W trosce o Twoją prywatność rozmowy nie są nagrywane. Nie wymagamy również logowania na platformie 116sos.pl. Samodzielnie decydujesz o zakresie danych, które nam udostępniasz.

Tak. Jeśli obawiasz się, że ktoś dowie się o Twoim kontakcie z nami, możesz usunąć numer 116 123 z listy połączeń w swoim telefonie. Możesz także wyczyścić historię w swojej przeglądarce internetowej, aby nikt nie wiedział, że odwiedzasz platformę 116sos.pl.

Nie. Jeśli nie chcesz, nie musisz się przedstawiać. Warto wiedzieć, że nasze konsultantki i konsultanci zawsze używają pseudonimów. Tworzymy w ten sposób bezpieczną przestrzeń do nawiązania interakcji.

Użytkownicy platformy 116sos.pl mogą z własnej inicjatywy podać imię i nazwisko oraz dodatkowe dane. Robią to zazwyczaj wtedy, gdy proszą o podjęcie interwencji w sprawie własnej (np. w sytuacji zamiaru samobójczego) lub innej osoby (np. w związku z przemocą w rodzinie).

Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

O trudnościach, których doświadczasz. Jeśli nie wiesz jak poradzić sobie z kryzysem psychicznym lub znasz kogoś, kto właśnie go przechodzi, skontaktuj się z nami. Ludzie dzwonią i piszą do nas w różnych sprawach, które są dla nich trudne, takich jak:

  • problemy rodzinne i w związkach,
  • samotność i żałoba,
  • wykluczenie społeczne,
  • stres i poczucie bezsilności,
  • problemy finansowe,
  • przemoc,
  • uzależnienia,
  • zdrowie psychiczne,
  • depresja,
  • poczucie braku sensu życia,
  • myśli samobójcze.

Jeśli na tej liście brakuje tematu, który jest istotny dla Ciebie, to również odezwij się do nas. Wysłuchamy Cię i podpowiemy, gdzie szukać pomocy w konkretnej sytuacji.

Bywa, że rozmowa z konsultantem lub konsultantką jest pierwszą próbą podzielenia się z drugim człowiekiem przeżywanym dramatem. Pamiętaj, że sięgnięcie po pomoc jest aktem odwagi i pierwszym krokiem do pokonania kryzysu.

Profesjonalnie przygotowani konsultanci i konsultantki. Wszyscy mają odpowiednie wykształcenie, doświadczenie zawodowe oraz ukończone szkolenia z zakresu udzielania wsparcia online i przez telefon. Wspierają ich certyfikowani superwizorzy.

Wysoką jakość usług gwarantuje partner merytoryczny platformy 116sos.pl, czyli Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (IPZ). To organizacja, która prowadziła jeden z pierwszych telefonów pomocowych w Polsce (przeznaczony dla ofiar przemocy w rodzinie). W ramach instytutu od ponad 25 lat działa Niebieska Linia.